2011. június 19., vasárnap

Egy idegesito angol, egy kis kontraszt es csirkek a templomban

Tegnap elfelejtettem irni, hogy Viana utan es Logrono elott atleptem Navarrabol La Riojaba! Pamplona utan a taj megvaltozott, az ut szeles, dus buzafoldek mindenutt. A borkedvelok pedig mar biztos felszisszntek, mert La Rioja tartomanyban minden a borrol szol. A fold voroses szinu, itt-ott mintha Marsbeli tajat latnal. Es mindenhol szolo, szolo, szolo...!
Tegnap este Najera. Bevasarlas, es elkeszult a rantotta, finom es kiados lett. Az asztalnal heten kotottunk ki, mindenkinek jutot belole. Mikor letettem a talat mondtam "az elso rantottam"! Paran megijedtek, mert masnap, vasarnap zarva vannak a boltok, mit fognak enni, ha ez nem sikerult. :) De jo let, Vincente es a lanya keszitett hozza salatat es valami epres, joghurtos desszertet. Aztan mar nem maradt mas, csak alvas.
6-kor ebredtem, a labaim nem akartak az igazat. Az egyik reccsent egyet, a masik roppant, minden a helyere kerult, kozben megkaptam a "terminator" jelzot is. :) A spanyol fiatalok mar frissen sutott kolbaszfele reggelivel vartak. Aztan lassan indulas.A mai terva az lett volna, hogy lelepek a terkeprol es elmgyek San Millan de la Cogollaba, a spnyol (bocsanat: katalan nyelv) szuletesenek helyszinere. nincs messze, de gyalog a tegnapi nap utan semmikepp sem! Busz Najerabol ketto van, 19:35-kor az elso es utolso! :) Igy akkor tovabb az osvenyen Azofraba, amit hamar elertem. Innen pedig abszolut nincs busz. Vincentevel beszeltuk, mi lenne, ha stoppolnank, de mig a barban toltottuk az idot a reggelivel, addig a 2º perc alatt egy auto sem jott, nemhogy San Millanig. Nem maradt mas, mint elore. A kovetkezo falu Ciruena, de elotte megalltam pihenni egy pihenohelyen, ahol utolert angol "baratom", a Camino nagyokosa itt es most. A harmadik utjat jarja es par napja ismerem csak. Eloszor azt gondoltam erdemes meghallgatni a tapasztalatait, de ahogy beszel... Valami olyan angollal, hogy szerintem o sem erti. allandoan csak kerdez, kerdez, mint pl, miert nem veted le a polodat es nem felmeztelen mesz, hogy erjen a napfeny? En visszakerdeztem, hogy ezt mindenkitol megkerded? Csak o rohangal igy. Aztan meg, milyen orultek a zarandokok, hogy koran elindulnak, miert kell rohanni? O egy oraval kesobb indult es utolert, kerdeztem akkor most ki szalad? Aztan otthagytam, de ahogy lattam masok sem keresik a tarsasagat...
Ciruenaba beerve (egyebkent itt jottem volna vissza az utra, ha sikerul buszt talalni) egy golfpalya melett mentunk el. Furcsa erzes fogott el, mikor lattam a golfozokat meregdraga ruhaikban, meregdraga felszereleseikkel, a parkoloban meregdraga autoikkal, koktelokat iszogatva napellenzojuk ele tartva a kezuket minket bamulnak, milyen jott-ment emberek ezek. Akik par szaz metert is azon a kis golfauton teszik meg, mi pedig gyalog igyekszunk Santiagoba. Egy valamit nem vettek eszre. A golfpalya gondosan korbe van keritve, es a keritesen belul ok voltak! Mi pedig kint szabadon. Talan nem is fura szerzetnek lattak minket, hanem csak egyszeruen irigyek voltak rank. :) (Semmi bajom a golfosokkal, legalabb ok is levegon vannak) A falu egyebkent nagyon uj, mintha par hete epitettek volna, tul rendezett es megtervezett.Csak a falu szelen allo par regi, romos epulet arulkodik valamit arrol, hogy ennek a telepulesnek is van tortenete.
Az uton egesz nap egyedul, imadom! Neha talakozom emberekkel, ez is megerne egy bejegyzest.
Hamarosan beertem Santo Domingo de la Calzadaba. Utepito Szent Domokos varosaba. Valamikor itt elt a szent, aki eleteben itt alapitott kolostort, korhazat, sajat maga is apolta a beteg zarandokokat. Epitett itt is es szerte a Camino vonalan utakat es hidakat. Ma Spanyolorszagban o az utepitok vedoszentje.
Es egy gyonyoru legenda helyszine is. Volt egyszer, hogy ere jart egy zarandok hazaspar a fiukkal. Megszalltak ezen a helyen es a fogados lanya kikezdett az ifjuval, aki ellenallt a kisertesnek. A lany bosszubol egy ermet tett a tarisznyajaba es azzal vadolta, hogy lopott. A fiut rogton felakasztottak. A szulok folytattak utjukat Santiagoba, majd visszafele jovet lattak, hogy a fiuk meg el es Szent Domokos tartja a vallan. Szaladtak a birohoz, mondtak neki. A biro a vacsorajat fogyasztotta es csak annyit mondott " Annyira el a fiatok, mint ez a csirke a talamban". Mire a csirkek eletre keltek. Volt nagy dobbenet, a fiuk kiszabaditottak, a lanyt pedig maglyahalalra iteltek. Azota is a temlomban ket csirke feher talalhato, a biro pedig egy ideig kotelet hordott a nyakaban, amit kesobb egy jelkepes szalagra csereltek.

Ahogy ideertem es bejelentkeztem, rogton elfoglaltam a helyem es siettem boltba, mert a hospitalero mondta, csak 2-ig van nyitva. Bevasaroltam, ma is fozes lesz! Utana igyekeztem visszamenni a varos szele fele, hogy megvarjam Rafat es Olayat, nehogy az elso alberguebe menjenek, hanem jojjenek velem es akkor lesz mit enniuk estere. Orultek gondoskodasomnak! :) A szallas nagyon rendben van, es donativo (adomany) jellegu, akarcsak a tegnapi. Azert kerul ilyenkor is a kalapba legalabb egy 5-os. Igy a tegnapi napot 6,5 euroval sikerult kihozni, a mai pedig belekerul vagy 7-be! :) Nagyon tiszta, az egyik legregebbi szallas ez a mai, de gyonyoruen fel van ujitva.

Jol vagyok, van nehany uj vizholyagom, de sebaj. Mindenkinek van valami baja. Sok uj arc van, vannak akik az Arragoniai utrol jonnek (ami Puenta la Reinananl talalkozik a Navarrai uttal), vannak akik Pamplonaban, vagy Logronoban kezdtek. Toluk nagyon sok elismerest kapunk, amiert bevallaltuk a Pireneusokat es tobbjukon lattam, hogy megbanta, hogy o nem. Amikor vegegnez ujdonsult ismerosein, akik atkeltek a Pireneusokon, es latja rajtuk, hogy semmiben sem kulonbek, mint o, akkor lathatoan elgondolkoznak. Valamifele oreg rokanak neznek minket, erdekes. :)

2 megjegyzés:

  1. Lacika! Küldd már el hozzánk is az utak védőszentjét!! itt már lassan repülővel lehet csak közlekedni!
    Gyűjtöd a vízhólyagokat??
    Na puszi öreg róka! További jó utat holnapra!!
    Andrea

    VálaszTörlés
  2. Szia Laci!
    Én 3 napja itthon, keresem a helyem, meg magam... belezuhanva a munkába... elég fura. Közben pedig üditő pillanat olvasni a blogod, 1-2 nap és "utolérlek" benne. Ujra látom a nemrég otthagyott falukat, tájakat... annyira jó!! Nagyon nagyon sok boldogságot és nyitottságot kívánok neked, és a vízhólyagokkal konzultálj, ne butáskodjanak... :)) Buen Camino, Laci!!
    Dóri

    VálaszTörlés